Cum sa mentinem o pompa de iaz functionala pe o durata lunga de timp
O pompa de iaz este construita pentru a putea fi utilizat in regim continuu pe o durata lunga de timp. Exista pompe care vin cu garantii de 5 ani de zile. Aici intervine problema.
Deoarece majoritatea pompelor nu va fi intretinuta niciodata uzura lor apare prematur si se deterioreaza deja in termenul de garantie. Iar atunci cand service-ul autorizat va refuza repararea (majoritatea pompelor nu pot fi reparate, deoarece sunt capsulate) pe motiv ca pompa nu a fost intretinuta corespunzator, clientul va fi dezamagit, revoltat si confuz.
Ca sa intelegem problema, analogia cea mai simpla este cu o
masina aflata in garantie. Toata lumea stie ca fara intretinerile regulate, inscrise in cartea masinii, garantia se pierde. Nu putem astepta de la o masina sa ruleze fara schimb regulat de ulei sau filtru, deoarece va interveni o uzura prematura sau o pana ce va genera costuri ulterioare destul de mari. Cartea de garantie prevede si faptul ca in caz de utilizare a unui vehicul in conditii severe, intervalul de service se va reduce drastic. In plus, exista unele piese, considerate de uzura (ex. placute de frana, ambreaj, pivoti) care se schimba contra cost in intervalul perioadei de garantie.
Daca am inteles necesitatea intretinerii regulate, va trebui sa intelegem ca ne asumam raspunderea in cazul omiterii verificarii periodice a pompei de iaz.
Cum se efectueaza intretinerea unei pompe de iaz:
Pompe de iaz de mici dimensiuni (cu rotor cu magnet permanent)
Aceste pompe sunt cele mai uzuale, in general au un debit de max 5-6000 l/h, cu ax ceramic si magnet permanent.
schema alaturata prezinta partile componente ale pompei de iaz cu rotor magnetic (poate varia in functie de tip)
Partile componente ale unei pompe de iaz
- corpul pompei
- capacul posterior
- soclul pompei
- rotorul
- garnitura cauciuc
- capacul rotorului
- burete prefiltrare
- carcasa pompei
- robinet cu distributie
- tija diuzei
Intretinerea pompei de iaz se va face prin urmatorii pasi:
- Decuplati pompa de la reteaua electrica
- Extrageti pompa din apa
- Verificati integritatea cablului electric. In cazul in care sesizati crapaturi, tesituri sau urme evidente de deteriorare, pompa nu mai poate fi utilizata (pericol de electrocutare)
- Demontati racordul apei, daca acesta este montat intr-un circuit
- Clatiti pompa de sedimente
- Puneti pompa pe o masa de lucru sau pe o suprafata neteda si curata, pt a nu pierde piesele componente.
- Desfaceti carcasa pompei <8>. Acesta este o carcasa cu gratii, cu rol de filtrare a obiectelor de mari dimensiuni ce ar putea intra in sorbul pompei. Eliminati eventualele alge ce au obturat gratiile si spalati carcasa cu apa.
- Extrageti buretele de prefiltrare <7>. Clatiti buretele usor, pt a spala sedimentele captate. Nu exagerati in spalare, pt a nu distruge buretele prea devreme. Nu utilizati detergenti, doar apa curata.
- Localizati capacul rotorului. Acesta este o piesa rotunda, cu un orificiu de intrare in centru. Capacul este fixat printr-o baioneta. Prindeti fluturasele si rotiti in sens invers acelor de ceasornic, un sfert de rotatie. Aveti grija mare, deoarece capacul contine si locasul axului de ceramica al rotorului iar prin extragere puteti rupe acest ax. Extrageti, deci, capacul mentinand directia pe ax. Unele capace contin o bucsa speciala din cauciuc, ca un mic dop, in care se fixeaza rotorul. Aveti grija sa nu pierdeti aceasta piesa. Spalati si aceste piese.
- Verificati existenta garniturii de cauciuc <5>. Acesta fie este separata, fie prinsa pe umarul capacului rotorului, pe un canal special. Verificati integritatea garniturii si spalati cu grija si aceasta piesa.
- Extrageti cu atentie rotorul <4>. Prindeti ferm paletul rotorului si extrageti toate componentele interioare. Veti intampina rezistenta, deoarece magnetul rotorului tinde sa ramana in interiorul corpului motorului. Acesta poate fi dintr-o bucata, deci cu ax integrat, dar exista modele care au axul mobil, ce se poate extrage din rotor. Axul este din ceramica, foarte rezistent dar si deosebit de casant. Cele mai dese defectiuni provin din ruperea accidentala a axului de ceramica, deci acordati atentie sporita acestei piese.
- Verificati daca pe axul rotorul nu exista alte piese atasate. De exemplu, in fundul pompei, unde se fixeaza axul de ceramica (celalalt capat) poate exista o bucsa de cauciuc similar cu cel fixat in capacul rotorului. Atentie sa nu pierdeti nici aceasta piesa.
- Verificati starea axului rotorului. Daca constatati uzura excesiva, va trebui sa schimbati axul sau intreg ansamblu rotor. Rotorul este o piesa expusa uzurii, se schimba fara a fi acoperita de garantie
- Sunt rotoare care mai contin si saibe de ceramica, adica niste mici inele de culoare alba. Aceste saibe au rol de separare, de prevenire a uzurii pieselor mai putin rezistente. Deci fiti atenti si la aceste piese.
- Tineti cont de ordinea dezasamblarii pt ca reasamblarea se va face in ordine inversa demontarii.
- Verificati interiorul pompei <1> si eliminati orice fel de sedimente.
- Toate piesele care fac parte din ansamblul electro-mecanic, (deci interiorul pompei si rotorul cu axul de ceramica) se va spala, cu apa, cu mare grija.
- Daca constatati depuneri de calc, va fi nevoie sa eliminati aceste depuneri. Pentru eliminarea ei folositi otet alimentar sa detartrant. Asteptati pt ca solutia sa actioneze. In functie de tipul depunerii si de solutia utilizata, timpul necesar poate varia. Daca este necesar, utilizati o racleta din lemn, pt a elimina depunerile. Nu folositi obiecte dure si ascutite (surubelnita, cutit) pt a nu distruge suprafata lor (pot aparea asperitati ce vor duce la usurarea depunerilor ulterioare de calc, deci la blocarea prematura a pompei, sau pot descentra rotorul, ce va duce la zgomote teranjante, iar mai tarziu la ruperea axului de ceramica, prin obosirea materialului).
- Dupa ce v-ati asigurat ca toate piesele sunt curate, nedeteriorate treceti la asamblarea pompei, in ordinea inversa demontarii.
- Aveti grija mare la introducerea axului si a rotorului. Axul va trebui sa fie ferm introdus in locasul sau din fundul corpului pompei. In momentul in care introduceti rotorul magnetic, acesta va tinde sa sara in forta in locasul ei, din cauza fortei magnetice. Tineti, deci, ferm rotorul, sa nu riscati sa rupeti axul ceramic din cauza socului.
- Cand montati inapoi capacul rotorului, aveti grija ca axul sa fie bine inserat in locasul sau. Rasuciti capacul pe baioneta, ferm si cu grija, respectand pozitia axiala. Daca piesa opune rezistenta, verificati daca axul a fost introdus corect in ambele bucse de cauciuc. Bruscarea montarii poate rupe axul de ceramica.
- Introduceti buretele (daca exista) si puneti la loc carcasa pompei.
- Verificati daca pompa functioneaza corespunzator. Nu verificati pe uscat deoarece lipsa apei din corpul pompei va permite aparitia unor vibratii puternice.
- Daca pompa functioneaza in mod normal, racordati furtunul sau diuza si montati la loc pompa.
- Daca pompa nu functioneaza sau emite sunete ciudate, verificati din nou corectitudinea montarii.
- Cuplati pompa de iaz la electricitate.
- Daca nici dupa o verificare ulterioara, problemele nu au disparut, apelati la un service autorizat sau cel mentionat in certificatul de garantie.
rotor cu magnet permanent si ax ceramica
Pompe de iaz mari (cu rotor bobinat)
Aceste pompe sunt alcatuite din parti componente similare cu cele prezentate mai sus, cu cateva diferente:
- Majoritatea acestor pompe au capacul rotorului fixata etans, cu suruburi de inox, prevazute cu filet de mari dimensiuni pe sorb (pentru montarea in circuit)
- Rotorul este bobinat, mult mai masiv si se prezinta ca un cilindru metalic lucios
- Rotorul nu este prevazut cu magneti permanenti
- pot exista rotoare cu ax metalic si ceramic iar lagarele in care sunt fixate pot fi din ceramica sau bronz
- rotoarele sunt dintr-o piesa cu axul
- interiorul pompei este metalic.
Partile componente ale pompei de iaz cu bobina
- carcasa pompei
- capacul posterior
- soclul pompei
- corpul pompei
- niplu de racordare
- capacul rotorului
- garnitura de cauciuc
- rotorul
- soclul pompei cu maner
- grila protectie sorb
- burete de prefiltrare
- Decuplati pompa de la reteaua electrica
- Extrageti pompa din apa
- Verificati integritatea cablului electric. In cazul in care sesizati crapaturi, tesituri sau urme evidente de deteriorare, pompa nu mai poate fi utilizata (pericol de electrocutare)
- Demontati racordurile, daca acesta este montat intr-un circuit
- Clatiti pompa de sedimente
- Puneti pompa pe o masa de lucru sau pe o suprafata neteda si curata, pt a nu pierde piesele componente.
- Desfaceti carcasa pompei <1>. Acesta este o carcasa cu gratii, cu rol de filtrare a obiectelor de mari dimensiuni ce ar putea intra in sorbul pompei. Eliminati eventualele alge ce au obturat gratiile si spalati carcasa cu apa.
- Extrageti buretele de prefiltrare <11>. Clatiti buretele usor, pt a spala sedimentele captate. Nu exagerati in spalare, pt a nu distruge buretele prea devreme. Nu utilizati detergenti, doar apa curata.
- Localizati capacul rotorului. Acesta este o piesa circulara, cu un orificiu de intrare in centru. Capacul este fixat cu suruburi de inox. Demoantati cu grija suruburile si asigurati-va ca suruburile si piulitele nu se pierd. Prindeti ferm capacul rotorului si extrageti-l din locasul sau. Aveti grija mare, deoarece capacul contine si lagarul axului de ceramica al rotorului iar prin extragere puteti rupe acest ax. Extrageti, deci, capacul mentinand directia pe ax.
- Verificati existenta garniturii de cauciuc <7>. Acesta fie este separata, fie prinsa pe umarul capacului rotorului, pe un canal special. Verificati integritatea garniturii si spalati cu grija si aceasta piesa.
- Extrageti cu atentie rotorul <8>. Prindeti ferm paletul rotorului si extrageti-l cu grija. Axul este din ceramica sau otel, foarte rezistent dar si deosebit de casant (cel de ceramica).
- Verificati daca pe axul rotorul nu exista alte piese atasate. De exemplu, in fundul pompei, unde se fixeaza axul de ceramica (celalalt capat) lagarul axului poate sa se desprinda din locasul sau. Acest lagar poate fi din bronz sau din ceramica (foarte casant). Atentie sa nu pierdeti nici aceasta piesa.
- Verificati starea axului rotorului si a lagarelor. Daca constatati uzura excesiva, va trebui sa schimbati intreg ansamblu rotor sau a lagarului. Daca constatati subtierea capetelor, atunci va recomandam sa schimbati rotorul. Rotorul este o piesa expusa uzurii, se schimba fara a fi acoperita de garantie. Daca nu schimbati rotorul, prin descentrare corpul pompei va suporta o frictiune continua de catre rotor, ce va duce la distrugerea rotorului dar si a corpului pompei, provocand scurtcircuitare si distrugere ireparabila. Uneori este suficienta doar schimbarea lagarului.
- Sunt rotoare care mai contin si saibe de separare. Aceste saibe au rol de separare, de prevenire a uzurii pieselor mai putin rezistente. Deci fiti atenti si la aceste piese.
- Tineti cont de ordinea dezasamblarii pt ca reasamblarea se va face in ordine inversa.
- Verificati interiorul pompei <4> si eliminati orice fel de sedimente.
- Toate piesele care fac parte din ansamblul electro-mecanic, (deci interiorul pompei si rotorul) se va spala, cu apa, cu mare grija.
- Daca constatati depuneri de calc, va fi nevoie sa eliminati aceste depuneri. Pentru eliminarea ei folositi otet alimentar sa detartrant. Asteptati pt ca solutia sa actioneze. In functie de tipul depunerii si de solutia utilizata, timpul necesar poate varia. Daca este necesar, utilizati o racleta din lemn sau plastic, pt a elimina depunerile. Nu folositi obiecte dure si ascutite (surubelnita, cutit) pt a nu distruge suprafata lor (pot aparea asperitati ce vor duce la usurarea depunerilor ulterioare de calc, deci la blocarea prematura a pompei, sau pot descentra rotorul, ce va duce la zgomote teranjante, iar mai tarziu la ruperea axului de ceramica, prin obosirea materialului).
- Dupa ce v-ati asigurat ca toate piesele sunt curate, nedeteriorate treceti la asamblarea pompei, in ordinea inversa demontarii.
- Aveti grija mare la introducerea axului si a rotorului. Axul va trebui sa fie ferm introdus in locasul sau din fundul corpului pompei.
- Cand montati inapoi capacul rotorului, aveti grija ca axul sa fie bine inserat in locasul sau. Montati capacul rotorului la loc, ferm si cu grija, respectand pozitia axiala. Daca piesa opune rezistenta, verificati daca axul a fost introdus corect in ambele lagare. Bruscarea montarii poate cauza distrugerea pompei..
- Introduceti buretele (daca exista) si puneti la loc carcasa pompei.
- Verificati daca pompa functioneaza corespunzator. Nu verificati pe uscat deoarece lipsa apei din corpul pompei va permite aparitia unor vibratii puternice.
- Daca pompa functioneaza in mod normal, racordati furtunul sau diuza si montati la loc pompa.
- Daca pompa nu functioneaza sau emite sunete ciudate, verificati din nou corectitudinea montarii.
- Cuplati pompa de iaz la electricitate.
- Daca nici dupa o verificare ulterioara, problemele nu au disparut, apelati la un service autorizat sau cel mentionat in certificatul de garantie.
Dezasamblarea pompei de iaz cu rotor bobinat |
Rotor uzat excesiv, pana la scurtcircuitare.. Bobinajul este la vedere. |
Az ceramic uzat. Uzura cauzeaza batai excentrice. |
Concluzie
Omiterea intretinerii periodice va duce la defectiuni sau distrugere ireparabila a pompei
O pompa neintretinuta corespunzator va purta semne evidente si vizibile, usor identificabile de catre service.
Neintretinerea pompei duce la pierderea garantiei.
Piesele in miscare si/sau expuse actiunii mecanice nu este acoperita de garantia extinsa.
Frecventa intretinerii depinde de gradul de utilizare si de calitatea apei.
Intretinerea este mult mai simpla si mai rapida decat pare din aceste randuri. Am incercat sa mentionam toate aspectele care pot influenta o intretinere corespunzatoare. O pompa mica poate fi curatata in mai putin de 5 minute, iar o pompa cu bobina mai mult, din cauza dificultatii demontarii suruburilor precum si in functie de durata detartrarii.
Succes!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Scrieti aici un comentariu.
Nu includeti adresa Dvs, deoarece comentariul Dvs va deveni publica.
Daca nu ati gasit raspuns la intrebarile Dvs pe acest post si doriti informatii personal, contactati-ma prin mail, pe adresa:
orlovszki@gmail.com